گمان میرود كه بندر "گوگانا" همان بندر لنگه امروزی باشد كه در دوران حكومت هخامنشیان از بنادر معتبر تجاری محسوب میشده است؛ ولی در اثر تغییر و تحولات تاریخی و عدم توجه، این بندر كمكم رو به انحطاط گذارده و از رونق آن كاسته شده است. در سال 1638 میلادی "تاورنیه"؛ سیاح فرانسوی طی سفر از بصره به بندر لنگه، مدت دو روز در این بندر اقامت نموده و از آن به خوبی یاد كرده است. در سال 1760 میلادی، اعراب سواحل جنوبی خلیج فارس طی یك مهاجرت وسیع، جزیره قشم و بندرلنگه را تصرف كردند.
در زمان كریم خان زند (1773 – 1743 میلادی) سهولت ارتباط دریایی خلیجفارس از طریق بندر لنگه، رونق تجاری قابل توجهی در بندر لنگه و بندر كنگ به وجود آورد و راه كاروانرو شیراز نیز به اهمیت بازرگانی این دو بندر افزود. اعراب جواسم به دستور كریمخان زند و بنا به سیاست نظامی او، در بندر لنگه سكونت گزیدند و در آبادی و رونق آن همچنان كوشیدند؛ به طوری كه بندر فوق از مشهورترین بنادر خلیجفارس شد و در دوران قاجار، به عروس بنادر ایران معروف گردید. بنا بر یافته های آنوبانینی در اواخر حكومت سلسله قاجاریه، بندر لنگه رو به ویرانی گذاشت و از شروع جنگ جهانی اول تا بعد از جنگ دوم جهانی (1945 میلادی) كه انواع بیماریهای واگیردار همراه با فقر و قحطی شیوع پیدا كرده بود، اكثر مردم این شهر فعالیت خود را تعطیل كرده، و به نقاط دیگر مهاجرت كردند.
به همین دلیل به مرور زمان، نقاط مسكونی شهر خالی از سكنه شد و شهر فعالیت و چهره واقعی خود را از دست داد. بندر لنگه امروزی شهر نسبتا آباد است و همچنان فعالیتهای تجاری آن رو به گسترش میباشد. این بندر از طریق جادههای درجه یك و فرودگاه، با سایر نقاط ایران ارتباط زمینی و هوایی دارد.